Infographics for the Web

Vaak wordt gedacht dat het maken van een (online) infographic staat of valt bij enkel een goed ontwerp. Maar eerst en vooral moet je je verhaal helder hebben. Deze training richt zich op het ontdekken van een verhaal in je data, hoe je dit op een aantrekkelijke manier kunt structuren en hoe je ontwerpprincipes kunt inzetten om je verhaal over te brengen op je doelgroep.

We besteden aanzienlijke tijd in deze training om de diverse fases in het proces – data, verhaal, grafische vorm, ontwerp – te doorlopen. Er komen voorbeelden aan bod van succesvolle infographics en interactieve visualisaties. Ze laten zien welke keuzes er gemaakt zijn in het opnemen (of juist weglaten) van informatie en hoe deze informatie gestructureerd is.

Alhoewel er door de trainers vaak verwezen wordt naar diverse tools, is Infographics For The Web geen software training. Bij het merendeel van de opdrachten wordt gewerkt met pen en papier; de belangrijkste tools om te analyseren, wireframes te maken en te ontwerpen. In het middagdeel van de training kunnen deelnemers wel gebruik maken van (relatief eenvoudige online) tools om opdrachten uit te voeren.

Omschrijving training

We starten de training met te kijken naar de kracht van een statische infographic. We besteden onder andere aandacht aan het belang van visual storytelling en naar manieren om tabellen en grafieken op een effectieve manier te ontwerpen en te communiceren. Deze basis is nodig om in het tweede deel van de training de overstap te maken naar online en interactieve visualisaties. We creëren een verhaalstructuur voor een online infographic en vertalen dit naar een goed ontwerp en interface.

In de training komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • korte introductie in de principes van visual storytelling met data;
  • overzicht van de twee benaderingen van information design (data gedreven en design gedreven) en manieren om ze met elkaar te verbinden;
  • creëren van een verhaalstructuur voor een online infographic;
  • van wireframe naar ontwerp: tools en technieken;
  • het creëren van een wireframe;
  • storytelling met interactieve infographics;
  • ontwerp en interface voor interactieve infographics.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Trainer

Adam Frost was voormalig hoofd datavisualisatie bij the Guardian’s digital agency. Hij is momenteel content director bij Graphic, een bureau gespecialiseerd in datavisualisaties. Adam maakte infographics voor diverse klanten uit de publieke en private sector, zoals het Ministerie van Onderwijs, Google en Unilever.

Tobias Sturt was creatief directeur bij the Guardian’s digital agency and is momenteel creatief directeur bij Graphic. Hij heeft ruime ervaring in digitale storytelling in diverse media; van web, televisie, games en infographics.

Prijs

De prijs van deze training wordt binnenkort bekendgemaakt.

Doelgroep

De training is geschikt voor iedereen die al enige ervaring heeft met het werken met infographics en zich de basisprincipes en uitgangspunten van online visualisaties eigen wil maken.

Praktische informatie

Deze training wordt binnenkort aangeboden. Hou de website in de gaten of meld je aan voor de nieuwsbrief.
Schrijf je in